Ichthusschool
Ichthus betekent Jezus Christus, Gods Zoon, onze Verlosser. We zijn een protestant christelijke basisschool ‘met de Bijbel’. De Bijbel is ons oriëntatiepunt en ook het rustpunt in ons leven. Van daaruit leven we, werken we, spreken we met elkaar en gaan we met elkaar om.
Onze school is ruim 41 jaar geleden gestart. De leerlingen zijn gehuisvest in één gebouw. In 1976 is de eerste bouw gerealiseerd. We zijn trots op onze school, verscholen in het groen, vlak naast het park de Groene Scheg in Putten. Waar vroeger de rogge golfde in de wind, rijpt nu de toekomstige Puttense generatie. Onze voornaamste doelstelling is het geven van kwalitatief goed onderwijs vanuit de christelijke identiteit. De Bijbel als het Woord van God is het centrum van ons onderwijs en bepaalt het gedrag van de leerlingen en leerkrachten. Wij zien het als onze roeping om leerlingen op onze school te leren bouwen op het enige fundament: Jezus Christus.
De kinderen moeten zich optimaal kunnen ontwikkelen zowel op cognitief als op sociaal emotioneel gebied, met respect voor de medemens. Kinderen met hun ontvangen gaven en talenten staan centraal en willen we tot hun recht laten komen. We nemen de kinderen serieus en hebben positieve verwachtingen over hun prestaties. We werken taakgericht en streven zoveel mogelijk succeservaringen van de kinderen na. Dit alles gebeurt binnen een veilige en gestructureerde omgeving met duidelijke gedragsregels. Een klimaat waar kinderen uitgedaagd worden tot het maken van keuzes en het durven dragen van verantwoordelijkheid. Een omgeving waar kinderen kennis aangereikt krijgen, maar ook gestimuleerd worden om hun inzicht te ontwikkelen en te leren hoe ze zelf informatie kunnen verwerven. Door de juiste ondersteuning krijgen kinderen zelfvertrouwen en ontwikkelen ze weerbaarheid, doorzettingsvermogen en zelfstandigheid.
Een goede zorgstructuur met zoveel mogelijk aandacht voor alle leerlingen, ook zij die boven of onder de norm scoren. Hiervoor maken wij gebruik van directe instructie; zelfstandig werken; instructietafel en werken met dag- en weektaken; coöperatieve werkvormen gericht op competentie, autonomie en vertrouwen; ICT-hulpmiddelen en een ordelijke, uitdagende en aantrekkelijke leeromgeving.