Digitale geletterdheid
Addendum bij Beleidslijn 3 CNS Bruist
Digitale geletterdheid
Om te kunnen (blijven) functioneren in de huidige samenleving waarin digitale technologie en media een steeds belangrijkere plaats hebben, is het belangrijk dat CNS-leerlingen digitaal geletterd zijn. Digitale geletterdheid is een combinatie van vier domeinen: ICT-basisvaardigheden, Informatievaardigheden, Computational thinking en Mediawijsheid. CNS-leerlingen moeten leren om veilig, effectief, kritisch en bewust gebruik te maken van digitale toepassingen. Het door de PO-raad en de minister van Onderwijs in de Tweede Kamer aangeboden masterplan Basisvaardigheden voor goed onderwijs benadrukt ook het belang van digitale geletterdheid.
Met het masterplan investeert het kabinet structureel naast taal, rekenen/wiskunde en burgerschap ook in digitale geletterdheid in het funderend onderwijs.
De vijf pijlers in het masterplan staan ook bij CNS centraal:
- kennis en beschikbaarheid van effectieve leermiddelen onder andere voor computational thinking;
- tijd en ruimte voor de professionalisering van leerkrachten in digitale geletterdheid; onder andere via internationalisering;
- een goede aansluiting en gedeelde verantwoordelijkheid tussen school en lokale stakeholders onder andere via 3xO-methodiek (Ondernemers, Overheid en Onderwijs);
- door middel van monitoring goed zicht op de resultaten van basisvaardigheden digitale geletterdheid met effectieve interventies;
- het uitvoeren van de leerdoelen digitale geletterdheid binnen het curriculum met een heldere taakstelling en tijdbesparende vakintegratie.
Wij volgen daarvoor in het curriculum de doorgaande leerlijn en leerdoelen van Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) en Kennisnet uit het handboek: Werken aan digitale Geletterdheid van visie naar praktijk.
Deze onderwijsinnovatie willen wij, via de CNS-leerrouteladder, en waar mogelijk door middel van internationaliseringstrajecten als Computational thinking met robotica, VR en coding, voor STEM en MINT, bij EU buurlanden met behulp van Erasmus Plus subsidie en/of lokaal via 3xO-support via teaching leaders proberen te realiseren.
Geraadpleegde Bronnen
Kennisnet: alles over digitale geletterdheid:
https://www.kennisnet.nl/publicaties/werken-aan-digitale-geletterdheid-van-visie-naar-praktijk/
Input voor het strategisch beleidplan: vanuit het ministerie van onderwijs:https://www.poraad.nl/kind-onderwijs/onderwijskwaliteit/kabinet-schetst-hoofdlijnen-masterplan-basisvaardigheden