Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • CNS Putten
    • Identiteit
    • Kernwaarden
    • Missie
    • Kernactiviteiten
    • Ontwikkeling
    • Bestuur
    • Strategisch beleidsplan
    • Documenten
    • Klachten
    • ANBI
  • Ouders
    • Passend onderwijs
    • Plusklas
    • Klusklas
    • TECHonderwijs
    • Privacy en AVG
    • Lid worden van de vereniging
    • Sociale veiligheid
  • Scholen
    • De Akker
    • De Fontein
    • Diermen
    • Huinen
    • Ichthusschool
    • De Schuilplaats
    • Steenenkamer
    • Prins Willem-Alexanderschool
  • Nieuws
    • Schoolvakanties
    • App Socials Schools
  • Vacatures
    • Vacature Steenenkamer
    • Vacature invalpool
    • Stage- of werkplek servicemedewerker
    • Vacature RvT
  • Contact

Putten uit de Bron

Samenwerken

Vertrouwen

Verbinden

Digitale geletterdheid

Addendum bij Beleidslijn 3 CNS Bruist

Digitale geletterdheid
Om te kunnen (blijven) functioneren in de huidige samenleving waarin digitale technologie en media een steeds belangrijkere plaats hebben, is het belangrijk dat CNS-leerlingen digitaal geletterd zijn. Digitale geletterdheid is een combinatie van vier domeinen: ICT-basisvaardigheden, Informatievaardigheden, Computational thinking en Mediawijsheid. CNS-leerlingen moeten leren om veilig, effectief, kritisch en bewust gebruik te maken van digitale toepassingen. Het door de PO-raad en de minister van Onderwijs in de Tweede Kamer aangeboden masterplan Basisvaardigheden voor goed onderwijs benadrukt ook het belang van digitale geletterdheid. 

Met het masterplan investeert het kabinet structureel naast taal, rekenen/wiskunde en burgerschap ook in digitale geletterdheid in het funderend onderwijs.

De vijf pijlers in het masterplan staan ook bij CNS centraal:

  • kennis en beschikbaarheid van effectieve leermiddelen onder andere voor computational thinking;
  • tijd en ruimte voor de professionalisering van leerkrachten in digitale geletterdheid; onder andere via internationalisering;
  • een goede aansluiting en gedeelde verantwoordelijkheid tussen school en lokale stakeholders onder andere via 3xO-methodiek (Ondernemers, Overheid en Onderwijs);
  • door middel van monitoring goed zicht op de resultaten van basisvaardigheden digitale geletterdheid met effectieve interventies;
  • het uitvoeren van de leerdoelen digitale geletterdheid binnen het curriculum met een heldere taakstelling en tijdbesparende vakintegratie.

Wij volgen daarvoor in het curriculum de doorgaande leerlijn en leerdoelen van Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) en Kennisnet uit het handboek: Werken aan digitale Geletterdheid van visie naar praktijk.

Deze onderwijsinnovatie willen wij, via de CNS-leerrouteladder, en waar mogelijk door middel van internationaliseringstrajecten als Computational thinking met robotica, VR en coding, voor STEM en MINT, bij EU buurlanden met behulp van Erasmus Plus subsidie en/of lokaal via 3xO-support via teaching leaders proberen te realiseren.

 

Geraadpleegde Bronnen

Kennisnet: alles over digitale geletterdheid:
https://www.kennisnet.nl/publicaties/werken-aan-digitale-geletterdheid-van-visie-naar-praktijk/

https://www.poraad.nl/schoolontwikkeling/digitalisering/professionele-inzet-ict/digitale-geletterdheid-leerlingen

Input voor het strategisch beleidplan: vanuit het ministerie van onderwijs:https://www.poraad.nl/kind-onderwijs/onderwijskwaliteit/kabinet-schetst-hoofdlijnen-masterplan-basisvaardigheden

 

 

Missie

Vacatures

Onze scholen

Social Schools

Contact

CNS Putten
Papiermakerstraat 18A
3881 BL Putten 
T 0341 35 44 45
info@cnsputten.nl

Algemeen

Kennisontwikkeling, kennisbehoud en kennisoverdracht zijn belangrijke pijlers. Continu actueel in de educatieve ontwikkelingen om aan de (toekomstige) vraag te kunnen voldoen. 

© 2019 CNS Putten
Alle rechten voorbehouden

Download Social Schools App

Scholen op de kaart

Privacybeleid | Disclaimer

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools